THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Wednesday, January 19, 2011

HARI 2- BAHASA ISYARAT-BADAN

Selasa
18 Januari 2011
Kisah pada hari ini berdasarkan penggunaan bahasa iaitu semasa kuliah Komsas berlangsung. Pada sesi pengajaran, Dr Khiriah iaitu pensyarah untuk kursus ini ada membincangkan perkataan ‘seloroh’ yang bermaksud mnyindir atau bergurau. Contoh yang diberikan ialah:
Si A : Cantiknya baju awak hari ini
Si B: Terima kasih.
Padahal sebenarnya Si A berkata demikian kerana Si B tidak perasan bahawa Si A sebenarnya yang memakai baju baru. Oleh sebab si B tidak menegurnya makan Si A pun berkata sedemikian.
Dr. Khiriah juga ada berkata bahawa bahasa badan banyak digunakan oleh orang-orang tua. Contohnya orang tua tidak suka jika anak-anak mereka bergaul dengan kawan-kawan mereka semasa mereka bertandang ke rumah. Orang tua atau ibu bapa kita juga akan mengelakkan anak-anak mereka menyampuk jika mereka sedang bercakap. Oleh itu mereka akan menggunakan bahasa isyarat seperti mengenyitkan mata supaya kita masuk ke dalam bilik atau menyuruh kita membuat air untuk tetamu yang datang. Sesetengah anak remaja tidak memahami bahasa isyarat yang ditunjukkan itu.
 Anak: Kenapa mak? Mak sakit mata ke?
(Si anak bertanya apabila melihat emaknya mengenyitkan mata kepadanya kerana tidak memahami maksud isyarat yang sebenarnya)

0 comments: